woensdag 25 juni 2014

Eindopdracht 3d vis les

Voorbereiding
Basisplan:
Elke leerling maakt een 3D crea vis en die worden samen op gezet en vormen een 3D vijver.



Doelen:
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen laten zien hoe ze kunnen werken met de diverse technieken zoals papier marche, acryl verf, vernis en tijdschriften.


Opdracht randvoorwaarden:
Minimaal gebruik van 5 kleuren.
Toepassen van 3 verschillende technieken met in ieder geval verf en papier marche, derde is voor eigen inbreng.

Beeldend doel:
Aan het einde van de les hebben de leerlingen een 3D vis gecreëerd.

Technisch doel:
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen werken met papier marche, acryl verf en vernis.
Gedurende de les leren de leerlingen de eigen fantasie te gebruiken.
Receptie/orientatie
Introduceren:
Voorlezen prentenboek ‘mooiste vis van de zee’.




Informeren: Afbeelding als inspiratie laten zien. Informeren over het uiteindelijke project dat alle vissen samengevoegd worden en worden opgezet zodat we een 3D vijver creëren.



Instrueren:
Allereerst gaan de leerlingen aan de slag met papier marche. Hiermee maken ze het lijf van de vis. De vinnen worden er later aangemaakt. De leerkracht laat een voorbeeld zien en geeft aan waar de leerlingen op moeten letten. Gebruik veel lijm. Elk groepje dient voldoende materiaal te krijgen om vissenlijven te kunnen maken. Elke leerling kan een andere vorm lichaam creëren. Daarna laten drogen. Bij de tweede les gaan de leerlingen verven. Leerlingen mogen ook allerlei attributen meenemen, zoals bijvoorbeeld een oude zonnebril, haarspeldje etc. Die kunnen ze gebruiken voor de vis.
Beeldcultuur:

We laten van tevoren de afbeelding van de vissen laten zien. Andere werk van vissen. Eventueel een schilderij.

Beeldaspecten:

Kleurgebruik: alle kleuren van de regenboog.

Vorm: 3D. diverse lichaamsvormen van de vis.

Materiaal: papier, verf, papier marche en diverse gekozen materialen die de leerlingen zelf anders zouden weggooien, dus afval. Voorbeelden: oude knopen, oude kettingen, oude kralen, oude zonnebril.
Reflectie/nabeschouwing
Beoordelen:

De leerlingen beoordelen elkaar in duo’s voordat de vijver gevormd wordt. De leerlingen doen dit in duo’s en geven elkaar een top en een tip.
Later worden ze beoordeeld door de leerkracht aan de hand van de beoordelingsmatrix. Dit gebeurt nadat de vijver gevormd is. Het eindresultaat telt ook mee.
Beoordelingsmatrix (bijlage)







Beoordelingsmatrix  opdracht: “De vijver ”  

criterium
onvoldoende
voldoende
Goed
score
Gebruik van technieken

max. 25 punten
5 pnt
Gebruik van minder dan 3 technieken
15 pnt
Gebruik van 3 technieken
25 pnt
Meer dan 3 technieken gebruik.

Herkenbare vis

max. 25 punten
5 pnt
Er is geen vis in te herkennen,

15 pnt
De vorm van een vis komt duidelijk naar voren en is een standaard vorm. Gebruik van 2 vinnen.

25 pnt
De vorm van een vis komt duidelijk naar voren. Er is gebruik gemaakt van meerdere vinnen en diverse vormen vinnen. De vorm mag afwijken van de standaard visvorm.


Materiaal gebruik.

max. 25 punten
5 pnt

Er zijn geen extra materialen gebruikt. Er is geverfd en daar is het bij gebleven.

15  pnt

Er is één bijzonder materiaal gebruikt, zoals een zonnebril, een tasje, een armbandje, etc.
25 pnt

Er is gebruik gemaakt van diverse soorten materialen en verrassende details. Er zijn meerdere soorten opvallende wegwerp bezittingen gebruikt.

Feedback.

max. 25 punten
5 pnt

Er is geen feedback gegeven.
15 pnt

Er is en matige feedback gegeven met korte zinnen.
25 pnt

Er is zowel een tip als een top gegeven met een argumentatie waarom die feedback is gegeven.


                                                                                                                                                                     Totaalscore:100

Geen opmerkingen:

Een reactie posten