Dominique en ik hebben een les bedacht waarin de leerlingen van bestaande dieren een nieuw dier maken.
Voorbereiding *
|
Context
|
Ze hebben dieren in hun
belevingswereld en ze laten hun fantasie de vrije loop.
|
Basisplan
|
De leerlingen kiezen 2 max. 4
dieren en maken daar een combinatie van. (denk aan pegasus)
Ze tekenen het op een a4
papier. De bedoeling is dat ze het eerst gaan schetsen en daar komt een
tekening uit. Die tekening kleuren ze in en daarna knippen ze het uit en die
worden in de ‘dierentuin’ geplaatst.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: De leerlingen
gebruiken delen van verschillende beesten voor een nieuw dier.
Technisch doel: De leerlingen
leren schetsen en ze leren kijken naar details van een dier.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur: De leerlingen
gebruiken nog heel veel fantasie en bij deze opdracht krijgen ze de ruimte om
eigen keuzes te maken en toe te passen op hun werk.
|
|
|
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem: We hebben
een verhaal voorgelezen over Pegasus en er zijn te weinig dieren die net
zoals Pegasus zijn. De kinderen kunnen helpen door veel dieren te bedenken en
te maken die net zoals Pegasus meerdere dierlijke kenmerken hebben. Er komt
een nieuwe dierentuin (op de muur) en daar komen de tekeningen te hangen.
Voor de kinderen is het doel dus: help ons om een nieuwe dierentuin te maken zodat
Pegasus niet alleen is.
Technisch doel: Aanspreken van
de belevingswereld van kinderen en het toepassen van dierlijke kenmerken op
hun eigen werk en schetsen.
|
Productie
/Uitvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Alle tekeningen worden in de
dierentuin geplakt. De klas doet een ‘rondleiding’ in de dierentuin en zo
krijgt ieder kind de kans om iets over zijn/haar dier te vertellen.
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
-
Active participatie
-
Kleurgebruik
-
Bladverdeling
-
Duidelijke verschillen tussen
de gekozen dieren.
|
|
|
|
Evaluatie
|
|
|
Leuke les! Creatief idee
en leuk om met zeen verhaal te beginnen. Past aan bij de belevingswereld. Wij
vragen ons wel af voor welke klas dit is. Ook vragen wij ons af of het nou om
het schetsen of om het tekenen gaat. Jullie technisch doel is telkens gericht
op het schetsen, maar wij vragen ons af of de leerlingen niet meer tijd gaan
steken in het echte tekenen. Je loopt je doel dan mis.
Het verhaal hoort bij
introductie ipv instructie. Al met al is het een geweldige les J Zeker het concept van de dierentuin is erg fantasierijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten