woensdag 25 juni 2014

Iets met dieren..... een les met feedback

Dominique en ik hebben een les bedacht waarin de leerlingen van bestaande dieren een nieuw dier maken.

Voorbereiding *
Context
Ze hebben dieren in hun belevingswereld en ze laten hun fantasie de vrije loop.
Basisplan
De leerlingen kiezen 2 max. 4 dieren en maken daar een combinatie van. (denk aan pegasus)
Ze tekenen het op een a4 papier. De bedoeling is dat ze het eerst gaan schetsen en daar komt een tekening uit. Die tekening kleuren ze in en daarna knippen ze het uit en die worden in de ‘dierentuin’ geplaatst.


Doelen
Beeldend doel: De leerlingen gebruiken delen van verschillende beesten voor een nieuw dier.


Technisch doel: De leerlingen leren schetsen en ze leren kijken naar details van een dier.


Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur: De leerlingen gebruiken nog heel veel fantasie en bij deze opdracht krijgen ze de ruimte om eigen keuzes te maken en toe te passen op hun werk.
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen





Informeren
Beeldbeschouwen

*
Instrueren
Beeldend Probleem: We hebben een verhaal voorgelezen over Pegasus en er zijn te weinig dieren die net zoals Pegasus zijn. De kinderen kunnen helpen door veel dieren te bedenken en te maken die net zoals Pegasus meerdere dierlijke kenmerken hebben. Er komt een nieuwe dierentuin (op de muur) en daar komen de tekeningen te hangen. Voor de kinderen is het doel dus: help ons om een nieuwe dierentuin te maken zodat Pegasus niet alleen is.


Technisch doel: Aanspreken van de belevingswereld van kinderen en het toepassen van dierlijke kenmerken op hun eigen werk en schetsen.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Alle tekeningen worden in de dierentuin geplakt. De klas doet een ‘rondleiding’ in de dierentuin en zo krijgt ieder kind de kans om iets over zijn/haar dier te vertellen.






*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
-       Active participatie
-       Kleurgebruik
-       Bladverdeling
-       Duidelijke verschillen tussen de gekozen dieren.







Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden


Feedback:

Leuke les! Creatief idee en leuk om met zeen verhaal te beginnen. Past aan bij de belevingswereld. Wij vragen ons wel af voor welke klas dit is. Ook vragen wij ons af of het nou om het schetsen of om het tekenen gaat. Jullie technisch doel is telkens gericht op het schetsen, maar wij vragen ons af of de leerlingen niet meer tijd gaan steken in het echte tekenen. Je loopt je doel dan mis.
Het verhaal hoort bij introductie ipv instructie. Al met al is het een geweldige les J Zeker het concept van de dierentuin is erg fantasierijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten